• Kategorie
    Przemoc
    Psychoterapia
    Stres
    Emocje, lęk
    Psychoedukacja
    Zasoby
    Emocje, psychoedukacja
    Emocje, lęk, psychoedukacja
    Lęk, zaburzenia lękowe
    Zaburzenia lękowe
    Kryzys psychiczny
    Autoagresja
    Zaburzenia odżywiania
    Trauma
    Uzależnienie
  • Wyjdź z BLOGA (current)
  1. Home
  2. Blog
image not available

Czynniki leczące w psychoterapii

   Czynniki leczące w psychoterapii
Bez względu na to jaki rodzaj psychoterapii wybierzesz dla siebie istnieją pewne czynniki główne, które pełnią funkcję leczącą niezależnie od nurtu psychoterapii.

Relacja terapeutyczna
Daje ona nowe doświadczenie w relacji z drugim człowiekiem, dla wielu osób jest to pierwsza sytuacja, w której jest wysłuchiwany bez oceny i komentarzy z nieudawanym zainteresowaniem.

Terapeuta empatycznie rozumie powody zachowania pacjenta zamiast je krytycznie oceniać, namawia go do ich odtwarzania, zastanawiania się nad nimi, przeżywania związanych z nimi uczuć i poszukiwania znaczenia jakie miały dla pacjenta. Fakt, że w przeżywaniu dawnych i obecnych doświadczeń urazowych uczestniczy terapeuta jest kolejnym doświadczeniem, że udział innych osób w radzeniu sobie jest pomocny i potrzebny.

Następnym ważnym doświadczeniem w psychoterapii jest autonomia - pacjent poszukuje nowych sposobów radzenia sobie, wzorców reagowania i zachowania. Terapeuta jako jego asystent nadzoruje te nowe doświadczenia.

Relacja terapeutyczna wzbudza nadzieję na zmianę i poprawę funkcjonowania, ta zmiana jest jednak zależna od aktywności pacjenta, co od samego początku jest podkreślane a terapeuta zachęca do tej aktywności, do wzięcia odpowiedzialności oraz współpracy.

Korektywne doświadczenia emocjonalne

Odreagowanie emocjonalne i uwolnienie się od przeżywanych uczuć to jedne z elementów, które psychoterapia oferuje pacjentowi. Nie musi się on ich wstydzić czy kontrolować w obawie przed krytyką, odrzuceniam. Dla terapeuty są one akceptowane i rozumiane, a ich wyrażanie wspierane. W efekcie ma szansę wystąpić „katharsis” czyli oczyszczenie, spadek napięcia, zmniejszenie siły przeżywania, większa akceptacja własnych uczuć i nie traktowanie ich jako słabości. Uwolnienie się od negatywnych emocji i koncentracja na zdarzeniach, które je wywołują pozwala na nabywanie poznawczej perspektywy, co zwiększa szansę na lepsze ich zrozumienie i spojrzenie na nie z innej strony. Nadawanie nowych doświadczeń uczuciom prowadzi do uwolnienia się od ich negatywnego wpływu na bieżące zachowania.

Dzięki psychoterapii pacjent uczy się rozpoznawać swoje uczucia i wykorzystywać je do własnych działań, przestaje im zaprzeczać lub je wypierać, zauważa je, nazywa i uczy się akceptować, a związana z nimi energia jest kierowana w odpowiednią stronę i wykorzystywana do działania.

Doświadczenie korektywnej relacji emocjonalnej z terapeutą jest kluczowe dla zmiany, pacjent uczy się analizować trudności, dostrzegać w jaki sposób rozwija się jego relacja terapeutyczna, a w konsekwencji daje to okazję do modelowania zachowań również w innych relacjach.

Lepsze poznanie siebie i otoczenia

Po pierwsze zmiana oceny dotychczasowych doświadczeń życiowych - w psychoterapii analizuje się zarówno te wydarzenia jak i to jak pacjent je przeżywa, czyli jakie subiektywne znaczenie mają dla niego. Ma to na celu przede wszystkim oddzielenie przeszłości od teraźniejszości i przerwanie zależności jednej od drugiej. Odbywa się to przy pomocy zmiany oceny tamtych wydarzeń i tych struktur w pacjencie, które mogą być ich efektem. Pacjent uczy skupiać się na faktycznych wydarzeniach z tu i teraz i odróżniać je od tego, co selektywnie zachował w pamięci (to właśnie nadawało znaczenie wydarzeniom z przeszłości).

Po drugie zmiana oceny siebie samego i własnego otoczenia - nauka dostrzegania sposobów reagowania, rodzaju przeżywanych uczuć i ich przyczyn, stopniowa zmiana samooceny. Zdolność do odróżniania przeszłości od teraźniejszości, fantazji od rzeczywistości, błędów poznawczych, motywów i reakcji innych osób, skłonności do generalizowania. Pozwala to na lepsze zrozumienie otoczenia i siebie samego.

Po trzecie zmiana oceny przyszłości - wszystko, co zostało wymienione wcześniej było powodem widzenia przyszłości w kategoriach zagrożenia czy nieuchronnego zdarzenia, niezależnego od pacjenta. Poczynione zmiany dotyczące własnych możliwości i sprawstwa dają szansę na poszukiwanie sensu własnych działań i sensu życia.

Doświadczanie nowych sposobów zachowania

Wszystkie doświadczenia i nabywane umiejętności dają okazję do podejmowania nowych zachowań i eksperymentowania poznawczego (dostrzegania własnych myśli, wspomnień) w warunkach gabinetowych czyli kontrolowanych - wypróbowanie nowych zachowań nie jest uwarunkowane realną rzeczywistością ani jej nie narusza, co umożliwia doskonalenie zachowań. Na ostatnim etapie terapii pacjent rozpoczyna eksperymentowanie z nowymi zachowaniami w realnym świecie.

Ostatnim ważnym elementem jest doświadczenie związane z uświadamianiem sobie konsekwencji własnych zachowań - co jest niezbędnym elementem regulacyjnym każdego zachowania. Zdolność do rozpoznawania rezultatów własnego zachowania, sposobu wyrażania własnych emocji i reakcji emocjonalnych innych osób.

Obraz autorstwa pikisuperstar na Freepik

#Zmiana, #KorektywneDoświadczenie, #RelacjaTerapeutyczna, #PoznanieSiebie

Opracowała: mgr Klaudia Radecka
•    Grzesiuk L. (2006): Psychoterapia. Teoria. Warszawa. Eneteia.
•    Grzesiuk L. (2006): Psychoterapia. Praktyka. Warszawa. Eneteia
•    MacWilliams N. (2009): Diagnoza psychoanalityczna. Gdańsk. GWP.
•    MacWilliams N. (2011): Psychoterapia psychoanalityczna. Poradnik. Praktyka. Gdańsk. Harmonia.

Kategorie

  • Przemoc 7
  • Psychoterapia 6
  • Stres 3
  • Emocje, lęk 2
  • Psychoedukacja 6
  • Zasoby 3
  • Emocje, psychoedukacja 1
  • Emocje, lęk, psychoedukacja 1
  • Lęk, zaburzenia lękowe 2
  • Zaburzenia lękowe 3

Zajrzyj do nas

  • Facebook