Wraz z pierwszymi doniesieniami dotyczącymi pandemii
koronawirusa SARS-CoV-2 na przełomie 2019 i 2020 roku nie wiedzieliśmy jak
bardzo nasze życie ulegnie zmianie. Nagle musieliśmy się dostosować do nowych
zasad i restrykcji. Zmieniło się wszystko.
Najbardziej ucierpiało życie społeczne, które kwitło do tej pory w pracy,
szkole, na ulicach miast. Ludzie w dużym stopniu zostali pozbawieni możliwości
bezpośrednich kontaktów
z innymi, a to jest jeden z czynników niezbędnych do
zachowania dobrostanu psychicznego. Ponadto wiele osób straciło pracę i
podstawowe środki do życia, co przyczyniło się do niepewności ekonomicznej. Całe rodziny zostały zamknięte w
domach, w czterech ścianach, zmuszone do nauki i pracy zdalnej (dla wielu osób
samo przestawienie się na formę zdalną było mocno stresujące). Zamknięcie w
jednej przestrzeni podczas izolacji domowej i brak możliwości przemieszczania
się oraz realnego kontaktu z rodziną i znajomymi miało istotny wpływ na poczucie
wykluczenia i bezsilności.
Stresory w czasie pandemii Podsumujmy stresory, z którymi przyszło nam się mierzyć: lęk
przed zachorowaniem, lęk przed zachorowaniem bliskich, lęk przed śmiercią,
niepewność związana z wydolnością służby zdrowia, ograniczona dostępność do
badań i opieki medycznej dla osób chorujących na inne choroby, niepewność
związana z przyszłością, niskie poczucie kontroli, zmiana na naukę i pracę
zdalną, fizyczny dystans, izolacja społeczna, brak możliwości odpoczynku od
siebie nawzajem i intymności na małej powierzchni mieszkalnej w wyniku
kwarantanny, przerwanie sieci społecznych, utrata pracy lub zmniejszenie
wynagrodzenia, niepewność ekonomiczna, żałoba po śmierci bliskich osób.
Jak te stresory oddziałują na dobrostan psychiczny? Wszystkie te czynniki mają znaczenie dla naszego dobrostanu
psychicznego i powodują nasilenie dystresu psychologicznego, który może przyczyniać się do pojawienia i
zaostrzenia objawów
lękowych, lęku napadowego, lęku uogólnionego, depresji,
zespołu stresu pourazowego, zwiększenia używania środków psychoaktywnych i
uzależnienie od nich, a sama izolacja wpływa na wzrost przemocy domowej.
Dla osób
z zaburzeniami lękowymi, np. fobią społeczną czy agorafobią izolacja mogła na
początku przynosić poprawę samopoczucia, gdyż osoby te nie musiały konfrontować
się ze stresorami, wiele spraw mogły załatwić on-line lub telefonicznie. Coś co
jednak początkowo przynosiło pozytywny efekt na dłuższą metę mogło zwiększyć
problem i utrwalić lękowe wzorce postępowania. Dlatego po zmniejszaniu restrykcji
i ograniczeń osoby te mogą ze zdwojoną siłą doświadczać swoich objawów.
Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne prognozuje, że
negatywny wpływ pandemii na naszą psychikę będzie widoczny u około
50 % populacji.
Na podstawie badań retrospektywnych epidemii SARS z 2003
roku przypuszcza się, że problemy psychiczne związane z pandemią COVID-19
mogą się utrzymywać przez co najmniej trzy lata po jej
zakończeniu. W badaniach przeprowadzonych 2,5‒3 lata po
zakończeniu epidemii, u około 20-30 % osób, które były zakażone SARS,
stwierdzono umiarkowane do ciężkich objawy zaburzeń lękowych, depresyjnych
i zespołu stresu pourazowego. Ponadto u osób, które chorowały, doszło
do upośledzenia funkcjonowania społecznego i pełnionych
ról społecznych. Zgodnie z raportem ONZ ludzie w czasie pandemii częściej
sięgają po środki psychoaktywne jako sposób radzenia sobie ze stresem.
W Kanadzie w tym czasie wśród osób w wieku 15-49 lat nastąpił wzrost spożycia
alkoholu o 20 %.
Okazuje się, że grupą wiekową osób w Polsce u których najbardziej nasiliły się objawy
lęku uogólnionego i depresji na samym początku
pandemii byli młodzi dorośli (18-24 lata). Jest to związane na pewno z poczuciem zagrożenia zdrowia i życia
własnego i bliskich, ale także z ograniczeniem wolności, nudą i trudnymi relacjami w rodzinie,
poczuciem osamotnienia i brakiem prywatności. Młodzi ludzie w tym wieku uczą
się poszerzania własnej autonomii i niezależności, jest to ich główne zadanie
rozwojowe. Uczą się tego często poprzez rozluźnienie więzi z opiekunami. To czas odkrywania
świata i spędzania czasu z bliskimi ludźmi spoza kręgu rodzinnego. Wtedy też
zaczynają oni uzyskiwać niezależność finansową i wyprowadzają się z domu. W
czasie pandemii młodzi dorośli mieli bardzo ograniczone możliwości spotkań z rówieśnikami. Nauka zdalna
była dla wielu dodatkowym źródłem
stresu. Życie studenckie praktycznie nie istniało. Ponadto spora część młodych
osób straciła pracę
dorywczą i musiała powrócić
do domu rodzinnego.
Szczególna uwaga powinna być skierowana na młodsze dzieci,
które doświadczały tych samych stresorów co dorośli, ale ich psychika była i
jest w trakcie rozwoju i kształtowania - nauka umiejętności społecznych,
mechanizmy radzenia sobie, eksploracja środowiska, podejmowanie nowych wyzwań -
warto obserwować jak dzieci radzą sobie z tymi zadaniami i jeżeli pojawią się
jakieś nieprawidłowości takie jak trudności z koncentracją, drażliwość,
nerwowość, lęk, niechęć do nawiązywania kontaktów z innymi -
rozważyć kontakt ze specjalistą.
Skutki przechorowania COVID-19 A gdyby tego było mało po przechorowaniu COVID-19 może
wywoływać u niektórych osób objawy ze strony ośrodkowego układu nerwowego
(zawroty głowy, ból głowy, zaburzenia świadomości). Wystąpiły one u około 25%
chorych. Zaobserwowano, że wcześniejsze epidemie wirusowe były związane
z objawami neuropsychogennymi, takimi jak demielinizacja (rozpad osłonek
mielinowych nerwów), encefalopatia (uszkodzenia mózgowia) i zaburzenia
nerwowo-mięśniowe, a także zmiany nastroju. Objawy występowały już podczas
infekcji lub po wyzdrowieniu w kolejnych tygodniach, miesiącach a nawet
później.
Z pewnością sporo osób poradzi sobie z wyzwaniami
psychicznymi związanymi z epidemią COVID-19, jednak prawdopodobnie zaostrzy ona
u wielu osób
istniejące zaburzenia i przyczyni się do wystąpienia wielu nowych związanych ze
stresem.
Opracowała: mgr Klaudia Radecka •Bębenek M. Jędrocha M. (2021) Pandemia a zaburzenia lękowe u dzieci i
młodzieży •Babicki M., Mastalerz-Migas A.,
Występowanie zaburzeń lękowych wśród Polaków w dobie pandemii
COVID–19, Psychiatria Polska, Nr 188: 1–1. •Taylor S., Landry C. I in., COVID stress
syndrome: Concept, structure, and correlates, Anxiety and Depression
Association of America, Wiley, 2020. •Cohen S. Social relationships and
health. Am. Psychol. 2004; 59(8): 676–684. •Dymecka J. (2021) Psychospołeczne skutki
pandemii COVID-19. Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2021; 16, 1–2: 1–10 •Gambin M., Sękowski M. i in.,
Uwarunkowania objawów depresji i lęku uogólnionego u dorosłych Polaków w
trakcie epidemii Covid-19 – raport z badań podłużnych. Uniwersytet Warszawski,
Wydział Psychologii, 2020. •Heitzman J. (2020). Wpływ pandemii
COVID-19 na zdrowie psychiczne. Psychiatria Polska 54(2); 187-198. •Kroplewski Z., Serocka A., Wsparcie
społeczne a poczucie sensu życia u osób z zaburzeniami lękowymi – doniesienie
wstępne, Psychiatria Polska, NR 53(2): 313-324. •Szawłowska-Sokół M. (2021). Wpływ
kwarantanny na zdrowie psychiczne podczas pandemii COVID-19. Psychiatria 18, 1:
57–62. •Tucker P., Czapla C., Post-COVID Stress
Disorder: Another Emerging Consequence of the Global Pandemic, Psychiatric
Times, Nr 38:1, 9-11.