Trening umiejętności społecznych to
rodzaj treningu grupowego, który polega na nauce i doskonaleniu
umiejętności społecznych i zachowań w relacjach z innymi ludźmi. Odbywa się
najczęściej w grupie rówieśniczej, ważne, by grupa była na podobnym poziomie
wiekowym, poznawczym, intelektualnym i komunikacyjnym, wtedy formy wsparcia
będą adekwatne do możliwości każdego uczestnika, dzięki czemu każdy będzie mógł w pełni skorzystać z zajęć.
Zwykle takie umiejętności nabywane są w sposób naturalny, podczas
uczestniczenia w życiu społecznym. Jednak zdarza się, że niektóre osoby wolniej lub w
niewystarczający sposób
zdobywają daną umiejętność, przez co ich problemy zaczynają się nawarstwiać i
utrudniać normalne funkcjonowanie. Zdarza się również, że braki są wywołane
zaburzeniami czy dłuższą separacją od społeczeństwa, np. w wyniku
hospitalizacji.
Dla kogo jest TUS? Jest to metoda terapeutyczna, która przede wszystkim znajduje
zastosowanie u dzieci i młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju, spektrum
autyzmu, zaburzenia zachowania, ADHD. Stosuje się ją także u osób dorosłych
(zaburzenia osobowości - szczególnie lękowa i unikająca, zaburzenia afektywne i
nerwicowe - szczególnie fobia społeczna, a także zaburzenia psychotyczne).
Jednak jest to również forma adekwatna do pracy z innymi trudnościami, takimi
jak agresja, nieśmiałość, zagrożenie niedostosowaniem społecznym i wiele
innych.
Kiedy warto rozważyć TUS? -gdy występują problemy w komunikacji z innymi
ludźmi; -trudności w kontrolowaniu emocji; -trudności z koncentracją uwagi i pamięcią; -problemy psychiczne lub fizyczne, które
utrudniają kontakty z innymi ludźmi; -by popracować nad asertywnością oraz podnieść
samoocenę i pewność siebie; -by poprawić kompetencje w zakresie dyskusji oraz
radzenia sobie z krytyką.
Jakie umiejętności doskonali się na treningu? -umiejętność pracy w grupie; -zawieranie nowych i satysfakcjonujących
znajomości oraz podtrzymywanie relacji; -nauka zachowań społecznie akceptowalnych; -umiejętności komunikacyjne (dyskutowanie,
aktywne słuchanie, inicjowania rozmowy, zadawanie pytań, reagowanie na
wypowiedzi innych); -wyrażanie krytyki i przyjmowanie krytyki; -radzenie sobie w trudnych sytuacjach (ćwiczenie
asertywności i wyznaczanie własnych granic, reagowanie na agresję i zaczepki,
umiejętność proszenia o pomoc); -umiejętność zdrowego radzenia sobie z emocjami
pozytywnymi i negatywnymi; -rozpoznawanie i rozróżnianie uczuć swoich i
innych ludzi, mowy ciała gestów, nawiązywanie kontaktu wzrokowego; -budowanie własnej tożsamości (określanie swoich
cech, silnych i słabych stron).
Jak wyglądają spotkania TUS? Trening umiejętności społecznych najczęściej mają określoną z góry liczbę spotkań.
Zazwyczaj cały trening zamyka się w kilkunastu spotkaniach, z których każde trwa około
1-2 godzin. Charakterystyczną cechą tej terapii jest to, że skład
grupy jest niewielki i stały przez cały okres trwania. Spotkania
prowadzi terapeuta-trener, zawierają one podstawy psychoedukacji w formie
krótkich wykładów, ale przede wszystkim ćwiczenia warsztatowe, podczas których
można zastosować poznaną wiedzę w praktyce w parach lub małych podgrupach.
Warsztaty mogą wykorzystywać gry i zabawy czy odgrywanie scenek. Uczestnicy
uczą się nowych zachowań poprzez obserwowanie jak inni
radzą sobie z ćwiczeniami i wzmacniają je dzięki
przyjmowaniu informacji zwrotnej od trenera i innych członków grupy, a także wykonywaniu
zadań domowych.
Pamiętajmy, że nie wszystkie dzieci są gotowe od razu na
pracę w grupie, niektóre
wymagają wcześniejszego przygotowania np. w formie spotkań indywidualnych,
dlatego zajęcia TUS również poprzedzone są rozmową z rodzicem i spotkaniem kwalifikacyjnym.
Opracowała: mgr Klaudia Radecka •Goldstein, A. P. (1981). Social skills
training. In response to aggression: Methods of control and prosocial
alternatives. •Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001).
Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe perspektywy nauczania
umiejętności społecznych. Warszawa: KARAN. •Kania, S. (2021). Efektywność treningu
kompetencji społecznych w profilaktyce zachowań agresywnych dzieci i
młodzieży – przegląd literatury. Możliwości, ograniczenia i nowe
perspektywy badawcze, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 10,
199–215. •Wojnarska, A. (2019). Uwarunkowania
efektywności treningów umiejętności społecznych. Edukacja-Technika-Informatyka, 10(1),
105-112.