Teoria więzi Teoria więzi mówi o tym, że każdy człowiek dąży do bycia w
bliskich relacjach z ważnymi dla niego osobami. Bycie częścią
społeczności już od dawnych czasów warunkowało przetrwanie. Możemy to
zaobserwować również na przykładzie ludzkiego potomstwa, które przez wiele lat
od urodzenia jest zależne od swoich opiekunów. System przywiązania składa się z
emocji i zachowań i wskazuje na to, że każdy człowiek w swoim życiu dąży do
poczucia bezpieczeństwa i ochrony, szczególnie w sytuacjach silnego
stresu, lęku czy napięcia.
John Bowlby uznawany jest
za twórcę teorii przywiązania, zdefiniował przywiązanie jako emocjonalną
więź pomiędzy dzieckiem a opiekunem, a także pomiędzy dwojgiem dorosłych ludzi.
Jego badania wskazywały, że utrata opieki ze strony bliskich osób, przede
wszystkim matki (np. w wyniku jej śmierci czy długotrwałego przebywania
przez dziecko w instytucji, takiej jak szpital) ma negatywny wpływ na
rozwój małego dziecka nie tylko w jego dzieciństwie, ale także w jego
przyszłości. Oznacza to, że rodzaj wykształconego we wczesnym dzieciństwie
stylu przywiązania ma niezwykle istotny wpływ na dalsze życie jednostki.
Dziś rozumiemy, że każdy człowiek już w dzieciństwie wchodząc
w bliskie relacje z rodzicami lub opiekunami charakteryzuje się konkretnym stylem
przywiązania. Zależy on głównie od tego jak w relacji
zachowują się i reagują rodzice lub najbliżsi opiekunowie. Ponadto
styl przywiązania, który zaczyna tworzyć się we wczesnym dzieciństwie jest
dominujący w innych bliskich relacjach w jakie wchodzi już dorosły człowiek,
szczególnie ma tendencję do uaktywniania się w relacjach romantycznych.
Trzy główne style przywiązania Mary Ainsworth,
współpracownica Bowlby’ego, która
kontynuowała prace związane z przywiązaniem, wyróżniła trzy
style przywiązania: bezpieczny, unikający i lękowo-ambiwalentny.
Z czasem badaczki Mary Main iJudith Solomon opisały
jeszcze jeden styl przywiązania zwany zdezorganizowanym.
Dziś przybliżę pierwszy ze stylów przywiązania. Będę stosować
zamiennie pojęcia: obiekt przywiązania, matka i opiekun.
Bezpieczny styl przywiązania jako stabilna baza w dorosłości •Styl
bezpieczny - więź bezpieczna wykształca się wtedy, kiedy dziecko ma długotrwały i częsty kontakt z
opiekunem lub rodzicem (obiektem przywiązania). Może wtedy poczuć, że jest on
dostępny, wspiera i reaguje adekwatnie na potrzeby. Dziecko może polegać na
stabilnej i przewidywalnej matce, a z czasem wykształca się u niego również zaufanie do siebie i
innych. Zakłada, że świat jest bezpieczny, a jego
potrzeby zasługują na to, by były zaspokojone, w tym potrzeba miłości.
Dziecko o tym stylu przywiązania nie boi się poznawać świata,
gdy pojawi się jakaś przeszkoda, wie, że może powrócić do stabilnego obiektu i
poprosić o pomoc, którą od niego uzyska. Takie dziecko ma szansę na
rozwój stabilnej wysokiej samooceny, prawidłowy kontakt z własnymi emocjami.
Potrafi te emocje sprawnie rozpoznawać i regulować, nie ma trudności z
zaufaniem do innych i do siebie oraz nie boi się bliskości.
W dorosłym życiu takie osoby nie mają problemu z byciem w
bliskich związkach, okazywaniem uczuć, wyrażaniem swojego zdania. Uważają, że
bliskość prowadzi do bliskości. Nie zachowują się skrajnie czy dramatycznie.
Nie odczuwają lęku przed odrzuceniem, nie kwestionują sensu związku po każdej
kłótni, nie boją się zaangażowania i zależności. Nie są także nadmiernie
opiekuńcze ani zaborcze. Po rozstaniu przeżywają wiele trudnych emocji, ale
wierzą, że sobie poradzą. Rozpoznają i akceptują wszystkie uczucia jakie
odczuwają, są w stanie zrozumieć własne emocje, dobrze radzą sobie ze stresem i
napięciem. Potrafią komunikować własne zdanie bez obawy odrzucenia.
Symbol Słonia Agnieszka Stein, psycholożka, porównała style przywiązania z
postaciami zwierząt. Bezpieczny styl przywiązania odpowiada
postaci słonia, który manifestuje wewnętrzną siłę. Z jednej strony
nie ma problemu z kontaktem z innymi ludźmi z drugiej również potrafi być
niezależny i działać sam. Bardzo dobrze odnajduje się także w swoim stadzie, do
którego zawsze chętnie wraca, bo czuje się tam bezpiecznie.
Nad stylem przywiązania również możemy pracować, tak aby był on zdrowy i bezpieczny
jeśli jeszcze nie jest. Z pewnością pomaga w tym wiązanie się z ludźmi o
bezpiecznym stylu przywiązania, którzy mogą być ogromnym wsparciem i ostoją.
Do tworzenia bezpiecznego stylu przywiązania dąży również psychoterapia, podczas relacji
terapeutycznej pacjent uczy się doświadczać na własnej skórze bezpiecznej relacji i wszystkiego
co z nią związane.
Opracowała: mgr Klaudia Radecka •Ewa Budzyńska: Rodzinne więzi:
dane, zadane, odrzucane? Socjologiczne refleksje nad przemianami rodziny
współczesnej, w: U. Swadźba, B. Pactwa, M. Żak (red.): Praca – więź –
integracja: wyzwania w życiu jednostki i społeczeństwa: monografia poświęcona
pamięci prof. zw. dr. hab. Władysława Jachera, T. 2, Wartości i więzi
społeczne, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015. •Sławomir Cudak: Znaczenie więzi
emocjonalnych w rodzinie dla prawidłowego funkcjonowania dzieci, Pedagogika
Rodziny 2/4, 2012, Muzeum Historii Polski. •Leon Dyczewski: Więź między
pokoleniami w rodzinie, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL, 2002. •Grzegorz Iniewicz: Zaburzenia
emocjonalne u dzieci i młodzieży z perspektywy teorii
przywiązania, Psychiatria Polska, 42 (5), 2008. •Prof. dr hab. med. Irena
Namysłowska: Zaburzenia przywiązania, Wydawnictwo Medical Tribune
Polska Sp. z o.o., Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii, https://podyplomie.pl/psychiatria/16808,zaburzenia-przywiazania. •Arthur S. Reber, Emily Reber: Słownik
Psychologii, Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa 2005. •Agnieszka Stein: O przywiązaniu.
Jak budować bezpieczną więź z dzieckiem, Serwis internetowy „Dzieci są
ważne”, https://dziecisawazne.pl/style-przywiazania/. •Wallin, D.K., Przywiązanie w psychoterapii. Wydawnictwo
UJ, Kraków 2011 •Levine A., Heller R. Partnerstwo,
bliskość. Jak teoria więzi pomoże Ci stworzyć szczęśliwy związek? Feeria,
Wydawnictwo JK, Łódź 2020 •Ainsworth, M.,
Attachment, exploration, and separation: Illustrated by the behavior of
one-year-olds in a strange situation. Child Development; •Malina, A., Styl przywiązania młodych
kobieta a ich satysfakcja z życia w różnych fazach rozwoju rodziny [w:]
Psychologia rozwojowa, Nr 16(1)/2011, Bydgoszcz •Taylor, Ch., Zaburzenia przywiązania
u dzieci i młodzieży. Poradnik dla terapeutów, opiekunów i pedagogów. GWP,
Sopot 2014