Kontynuując opis stylów przywiązania dziś zajmiemy się
stylami pozabezpiecznymi: lękowo-unikającym, lękowo-ambiwalentnym i
zdezorganizowanym.
Styl unikający •Styl
unikający (lub lękowo-unikający) - więź ta kształtuje się, gdy
dziecko doświadcza ciągłego odrzucenia przez matkę, jest „karane” za każdym
razem, gdy próbuje być blisko. Są to sytuacje w których matka odrzuca ciążę lub
dziecko po urodzeniu, jest niechętna, gani spojrzeniem, karze milczeniem,
odsuwa się emocjonalnie lub jest niedostępna fizycznie, np. w związku z chorobą
lub pracą. Dziecko uczy się, że opiekun nie zaspokaja jego potrzeb,
więc z czasem przestaje szukać bliskości. Z jednej strony pragnie
jej, a z drugiej chce jej uniknąć, ponieważ niezaspokojone potrzeby sprawiają
ból. Powtarzające się komunikaty z otoczenia zdają się mówić: „musisz radzić
sobie sam, bo nikogo nie obchodzi co się z tobą stanie”.
Takie dziecko zdaje się być nad wyraz samodzielne,
niezwiązane silnie z opiekunem. Jednocześnie w dużym napięciu doświadcza jego
nieobecności. Rozwój stylu unikającego może być wzmacniany poprzez nadmierne
chwalenie dziecka za „bycie grzecznym, cichym, bezproblemowym i samodzielnym”.
Osoba taka wyrasta na człowieka, który za wszelką cenę dąży
do niezależności i unika zaangażowania emocjonalnego. Minimalizuje
znaczenie emocji i uczuć. Ma trudność w otwieraniu się, we wspieraniu bliskich,
mówieniu o emocjach, okazywaniu uczuć. Osoby o takim stylu więzi stosują różne
metody dystansowania się od partnerów, np wybierają hobby, pracę,
przyjaciół. Często odczuwają skrajne uczucia dotyczące partnera, z jednej
strony mogą za nim tęsknić, gdy jest daleko a z drugiej wpadają w panikę, gdy
jest za blisko i robią wszystko by „uciec”, gdy robi się zbyt poważnie. Takie
też mieszane sygnały wysyłają partnerowi, z jednej
strony nie są gotowe na zaanagażowanie, mogą zachowywać się lekceważąco, nie
okazywać uczuć, a z drugiej cały czas pozostają w relacji i mówią o potrzebie
większej bliskości.
Aby wytłumaczyć sobie swoje zachowanie często skupiają się na
niedoskonałościach partnera, mają tendencje do obwiniania go. Mogą też wchodzić
w relacje, które z góry są skazane na przegraną, np. romansują z
mężczyzną/kobietą, która jest w związku małżeńskim.
Wszystkie te zabiegi, często
nieświadome są po to by partner nie ograniczał, by nie być od niego zależnym. Bliskość w związku kojarzy im się z utratą części siebie
i zagrożeniem swojej odrębności. Jedyną metodą na zachowanie
bezpieczeństwa w relacji może wydawać mu się kontrolowanie bliskości i
utrzymywanie jej na możliwie minimalnym poziomie.
Skorupa Żółwia Agnieszka Stein, psycholożka, porównuje styl lękowo-unikający
do żółwia. Jego twarda skorupa jednocześnie chroni przez zranieniem,
ale i utrudnia komunikację ze światem zewnętrznym - tworzenie
relacji, proszenie o pomoc. Żółw odczuwa szereg emocji, ale ma tendencję do
tłumienia ich, gdyż są zbyt trudne do przekazania, do czucia. Potrzeba kontroli
i ciągłe sprawdzanie czy jest się w odpowiedniej odległości od partnera, nie za
blisko, nie za daleko prowadzi do frustracji, dlatego częstym uczuciem jest
złość. Jak tylko pojawia się sygnał do ucieczki żółw chowa się w skorupie
odcinając od tego co na zewnątrz.
Styl lękowo-ambiwalentny •styl
lękowo-ambiwalentny - więź ta wykształca się u dziecka, które
dorasta z osobą niestabilną, raz dla niego dostępną a raz nie.
Nie ma w tej relacji stałości, nie można przewidzieć kiedy znów
obiekt będzie dostępny i na jakie potrzeby odpowie. Najczęściej
obiekt jest chwiejny emocjonalnie, nieobecny fizycznie lub emocjonalnie,
nadmiernie lękowy, zestresowany lub nieporadny. Generuje to duży poziom lęku u
dziecka, bo nigdy nie wiadomo, co się stanie. Takie dziecko przeżywa swojego
rodzica i innych ludzi jako nieprzewidywalnych, przebywa blisko, raczej nie
eksploruje świata, bo boi się, że gdy chociaż na chwilę się oddali to obiekt
„zniknie na zawsze”. W trakcie separacji odczuwa nieustanny stres i nie mija on
po powrocie opiekuna.
Osoba dorosła, ciągle zabiega o uwagę jednocześnie
odczuwając lęk przed porzuceniem i utratą. Nieustannie martwi się o
to, że partner przestanie ją kochać. Skanuje otoczenie w poszukiwaniu
sygnałów czy partner nie odsuwa się za daleko, jeśli tak, to potrzebuje
natychmiastowego zapewnienia, że nadal je kocha, a one nie zrobiły nic złego.
A także, że partner nie jest zainteresowany nikim innym.
Jeśli nie są nikim w relacji, czują
się niekompletne.
Osoby o takim stylu więzi są bardzo impulsywne i w trakcie kłótni trudno im skupić się na
racjonalnych argumentach. Jeśli coś
im przeszkadza, nie potrafią o tym powiedzieć, tylko oczekują, że partner
zgadnie, o co im chodzi. Zdarza się, że grożą odejściem, wycofują się,
wzbudzają zazdrość i robią inne rzeczy by zwrócić na siebie uwagę.
Macki meduzy Agnieszka Stein, porównuje styl lękowo-ambiwalentny do
meduzy, która praktycznie nie potrafi żyć samodzielnie, potrzebuje stada i
symbiozy. Jest miękka, bez siły wewnętrznej, prawie całkowicie zależna od
czynników zewnętrznych. Meduzy boją się samotności i żeby jej uniknąć gotowe są
poświęcić własne potrzeby, mogą latami żyć w toksycznych związkach, by tylko
nie być same.
Styl zdezorganizowany •styl
zdezorganizowany - wykształca się u dzieci maltretowanych, zaniedbanych i doświadczających
przemocy psychicznej i/lub fizycznej lub u takich, których rodzice sami nie
poradzili sobie z własnymi traumami i przenoszą je na swoje dzieci. Takiemu
dziecku na pewno brakuje poczucia bezpieczeństwa i
stabilizacji, a więc odczuwa zdezorientowanie, bo jednocześnie chce
zbliżyć się do rodzica i go unikać. Często musi szybko dorosnąć, by
poradzić sobie z konfliktami wewnętrznymi swoich opiekunów.
Dzieci, które
charakteryzują się tym stylem przywiązania, są ciągle czujne i kontrolujące, w ciągłym oczekiwaniu
i napięciu na to, co się wydarzy. Dezorganizacja powoduje, że
bliskość jest przerażająca. W dorosłości człowiek o stylu zdezorganizowanym
postrzega siebie jako osobę mało wartościową, niekompetentną i nieatrakcyjną.
Ma problem z radzeniem sobie ze stresem i emocjami, Uważa, że inni ludzie są
zagrażający i niegodni zaufania. W sytuacjach bliskości odczuwa zagrożenie,
może być pasywny, nieśmiały i unikać konfliktów lub zachowywać się impulsywnie i agresywnie lub autoagresywnie.
Przemoc to jeden ze znanych sposobów na wchodzenie w relacje z innymi ludźmi,
dlatego strategie upokarzania innych, obrażania, podporządkowania są bardzo
częste. Jeżeli partner jawi się jako silniejszy mogą występować strategie
podporządkowania się czy uwodzenia. W stylu zdezorganizowanym przeplata
się bliskość z zagrożeniem, miłość z nienawiścią.
Nad stylem przywiązania również możemy pracować, tak aby był on zdrowy i bezpieczny
jeśli jeszcze nie jest. Z pewnością pomaga w tym wiązanie się z ludźmi o
bezpiecznym stylu przywiązania, którzy mogą być ogromnym wsparciem i ostoją. Do tworzenia
bezpiecznego stylu przywiązania dąży również psychoterapia, podczas relacji terapeutycznej pacjent
uczy się doświadczać na własnej skórze bezpiecznej relacji i wszystkiego co z nią związane.
Opracowała: mgr Klaudia Radecka •Ewa Budzyńska: Rodzinne więzi:
dane, zadane, odrzucane? Socjologiczne refleksje nad przemianami rodziny
współczesnej, w: U. Swadźba, B. Pactwa, M. Żak (red.): Praca – więź –
integracja: wyzwania w życiu jednostki i społeczeństwa: monografia poświęcona
pamięci prof. zw. dr. hab. Władysława Jachera, T. 2, Wartości i więzi
społeczne, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015. •Sławomir Cudak: Znaczenie więzi
emocjonalnych w rodzinie dla prawidłowego funkcjonowania
dzieci, Pedagogika Rodziny 2/4, 2012, Muzeum Historii Polski. •Leon Dyczewski: Więź między
pokoleniami w rodzinie, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL, 2002. •Grzegorz Iniewicz: Zaburzenia
emocjonalne u dzieci i młodzieży z perspektywy teorii
przywiązania, Psychiatria Polska, 42 (5), 2008. •Prof. dr hab. med. Irena
Namysłowska: Zaburzenia przywiązania, Wydawnictwo Medical Tribune
Polska Sp. z o.o., Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii, https://podyplomie.pl/psychiatria/16808,zaburzenia-przywiazania. •Arthur S. Reber, Emily Reber: Słownik
Psychologii, Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa 2005. •Agnieszka Stein: O przywiązaniu.
Jak budować bezpieczną więź z dzieckiem, Serwis internetowy „Dzieci są
ważne”, https://dziecisawazne.pl/style-przywiazania/. •Wallin, D.K., Przywiązanie w
psychoterapii. Wydawnictwo UJ, Kraków 2011 •Levine A., Heller R. Partnerstwo,
bliskość. Jak teoria więzi pomoże Ci stworzyć szczęśliwy związek? Feeria,
Wydawnictwo JK, Łódź 2020 •Ainsworth, M.,
Attachment, exploration, and separation: Illustrated by the behavior of
one-year-olds in a strange situation. Child Development; •Malina, A., Styl przywiązania młodych
kobieta a ich satysfakcja z życia w różnych fazach rozwoju rodziny [w:]
Psychologia rozwojowa, Nr 16(1)/2011, Bydgoszcz •Taylor, Ch., Zaburzenia
przywiązania u dzieci i młodzieży. Poradnik dla terapeutów, opiekunów i
pedagogów. GWP, Sopot 2014