• Kategorie
    Przemoc
    Psychoterapia
    Stres
    Emocje, lęk
    Psychoedukacja
    Zasoby
    Emocje, psychoedukacja
    Emocje, lęk, psychoedukacja
    Lęk, zaburzenia lękowe
    Zaburzenia lękowe
    Kryzys psychiczny
    Autoagresja
    Zaburzenia odżywiania
    Trauma
    Uzależnienie
  • Wyjdź z BLOGA (current)
  1. Home
  2. Blog
image not available

Agresja i złość u dzieci i młodzieży - jak ją rozumieć i jak jej zapobiec?

Agresja jest to zachowanie skierowane przeciw określonym osobom lub rzeczom przynoszącym szkodę przedmiotowi agresji, przybiera formę ataku, czyli napaści fizycznej lub słownej.
Agresja rozpatrywana jest jako zamierzone działanie mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty lub bólu i jest pokrewna ze złością. Agresja może być skierowana nie tylko na pojedynczą osobę ale i na grupę rówieśniczą.

Dlaczego dzieci się złoszczą:
  • Potrzebują uwolnić nagromadzone w ciągu dnia napięcie i zrelaksować się.
  • Jedyne, czego nauczyły się w otoczeniu rodzinnym lub rówieśniczym, to reagowanie w taki sposób.
  • Pragną wyrazić swoją niezależność i zdolność do samostanowienia.
  • Coś na czym im zależy, nie poszło zgodnie z oczekiwaniami.
  • Jeśli chcą osiągnąć coś, a nie są w stanie w łatwy sposób tego zrobić.

Dlaczego dzieci i nastolatkowie podejmują się zachowań agresywnych?
Zachowania agresywne pojawiają się wówczas, gdy rozładowanie napięcia i złości w dotychczasowy sposób nie przyniosło ulgi lub/i gdy zdrowe sposoby wyrażania nie są znane. Agresywne zachowanie może przybierać różne formy. Przemoc wobec drugiej osoby jest jedną z nich - może stanowić natychmiastową reakcję na zachowanie kolegi lub nauczyciela, ale może też być wynikiem nagromadzonych emocji i sposobem na ich rozładowanie poprzez przełożenie ich na inną osobę.

Jak możesz zapobiec agresywnym zachowaniom, żeby nie weszły na stałe w życie dziecka? 
  • wspieranie zachowań pozytywnych,
  • spędzanie czasu z dzieckiem, 
  • szybka reakcja na negatywne zachowanie,
  • nauka nowych umiejętności, również tych społecznych jak komunikowanie się, czy wyrażanie emocji.

Oddziaływania psychologiczne
Interwencje psychologiczne mają istotne znaczenie w radzeniu sobie z agresją u dzieci. Oto kilka podejść terapeutycznych, które mogą być skuteczne:
  • Terapia poznawczo-behawioralna: Skupia się na identyfikowaniu negatywnych myśli i wzorców myślenia, które prowadzą do agresywnego zachowania. Dziecko uczy się alternatywnych sposobów rozumienia i radzenia sobie z sytuacjami wywołującymi agresję. Nauka technik relaksacyjnych, rozwiązywania problemów i strategii komunikacji jest częścią terapii.
  • Terapia umiejętności społecznych: Pomaga dzieciom w nawiązywaniu relacji społecznych i radzeniu sobie z emocjami. Uczy umiejętności komunikacji, empatii, rozpoznawania i wyrażania emocji. Poprzez trening interakcyjny i symulacje, dzieci uczą się konstruktywnego rozwiązywania konfliktów i budowania zdrowych relacji.
  • Terapia poznawcza: Koncentruje się na zmianie negatywnych przekonań i myśli, które prowadzą do agresywnego zachowania. Pomaga dziecku zidentyfikować negatywne przekonania i nauczyć się alternatywnych, pozytywnych sposobów myślenia. Uświadamia konsekwencje zachowań i wprowadza pozytywne zmiany w sposobie myślenia.
  • Terapia rodzinna: Skupia się na identyfikowaniu czynników stresujących i niewłaściwych wzorców komunikacji w rodzinie, które mogą prowadzić do agresywnego zachowania. Terapia rodzinna wprowadza zmiany mające na celu poprawę atmosfery i relacji. Rodzice uczą się strategii, które pomagają dziecku radzić sobie z agresją.
  • Programy szkolne: Szkoły wprowadzają programy mające na celu zapobieganie agresji i promowanie zdrowych interakcji społecznych. Programy szkoleniowe uczą dzieci umiejętności społecznych i radzenia sobie z konfliktami, a programy antyprzemocowe promują szacunek i tolerancję.

Ważne jest, aby interwencje psychologiczne były dostosowane do indywidualnych potrzeb i umiejętności dziecka. Terapia powinna być prowadzona w sposób odpowiedni do sytuacji.

Kiedy twoje dziecko zaczyna być agresywne lub nie radzi sobie ze złością, możesz zastosować domowe sposoby, takie jak:
  • relaksacja - zapewni zmniejszenie napięcia i złości.
  • technikę oddychania przeponowego,
  • ćwiczenia fizyczne, 
  • robienie przerw podczas wykonywanych zadań, 
  • uczenie dziecka unikania słów „nigdy” i „zawsze”, dla przykładu: dziecko może się złościć, np. kiedy się uczy mówiąc “nigdy się nie nauczę” - takie stwierdzenie nie motywuje, dlatego zadbaj, by dziecko nie używało tego słowa.
  • ogólne poprawienie komunikacji w relacjach z dzieckiem.

Jeśli czujesz, że ty lub twoje dziecko nie radzicie sobie ze złością, z jej wyrażaniem, akceptowaniem, rozumieniem lub dziecko przejawia zachowania agresywne - rozważ wizytę u psychologa czy psychoterapeuty.

# Agresja, #Złość, #PomocPsychologiczna, #OddziaływaniePsychologiczne

Borecka-Biernat, D. (2014). Agresja–dlaczego dzieci ranią i jak możemy temu przeciwdziałać. Przegląd Naukowo-Metodologiczny, 22, 283-305.
Katharsis, Z. Wybrane sposoby kontrolowania agresji dzieci i młodzieży.
Z. Skorny, Psychologiczna analiza agresywnego zachowania się, Warszawa 1968, s. 15.
https://wspomaganie-rozwoju.pl/wpisy/jak-radzic-sobie-z-agresja-u-dzieci/
https://strefamysli.pl/jak-radzic-sobie-ze-zloscia-rozladowanie-zlosci-cwiczenia-i-techniki/

Kategorie

  • Przemoc 7
  • Psychoterapia 6
  • Stres 3
  • Emocje, lęk 2
  • Psychoedukacja 6
  • Zasoby 3
  • Emocje, psychoedukacja 1
  • Emocje, lęk, psychoedukacja 1
  • Lęk, zaburzenia lękowe 2
  • Zaburzenia lękowe 3

Zajrzyj do nas

  • Facebook